Zöld lövedék

ford bullit,autó
Forrás: Ford
Előfizetek

A Ford Mustang Bullitt az élő bizonyíték arra, hogy egy márka gyökereihez jól is vissza lehet nyúlni.

Ha életében nem járt még a nyugati parton, ha Steve McQueent egy túlértékelt ripacsnak tartja, a San Franciscó-i zsaru pedig nem több az Ön számára egy lapos zsarutörténetnél, akkor is imádni fogja a Bullittot. Mármint az autót, elvégre az ötven évvel ezelőtt bemutatott filmet is így hívták, és igen, abban is volt egy méregzöld Mustang, amellyel McQueen 160-nal száguldozott San Francisco utcáin, illetve repült azok felett.

A LEGJOBB RETRÓ

Sok esetben okkal lehet fanyalogni akkor, amikor egy márka előrángat egy-egy közepesen sikeres szériát történelmének homályából, elvégre ez egy hatékony és olcsó adu a marketingesek kártyapaklijában. A Bullitt nem ez az eset: leginkább azért nem, mert McQueennek, a filmnek és az autónak is van nimbusza, és azért sem, mert jó ízléssel nyúltak hozzá az önmagában is iszonyú jó alapokhoz.

A hatodik generációs Mustang kiválóságát – különösképp az ötliteres V8-asét – korábbról is jól ismertük, de így is akadt meglepetés. Például az, hogy a modellfrissítéssel – manapság példátlan módon – nem csökkent, hanem nőtt a hengerűrtartalom, így az már átlépett a lélek tani ötliteres határon. A Bullitt a GT-kivitelen felül kapott egy sportlégszűrőt és pár kisebb változást, így lett 460 lóerős. Annyi már bőven elég ahhoz, hogy jól érezzük magunkat.

Meg hát mennyire jól néz már ki! A méregzöld fényezés! A 19 colos, feketére lakkozott kerekek! A karosszéia, amelyen egyetlen Ford-embléma sincs, Bullitt felirat annál inkább. A Mustang annyira jól sikerült tárgy, hogy elég volt pont ennyit csiszolni ahhoz, hogy instant klasszikus legyen. A Bullitt feliratokból belülre is jutott, de vannak itt még közepesen kényelmetlen Recaro ülések, egyáltalán nem jól szóló B&O hifi, digitális műszerfal, különféle retró hatású billenőkapcsoló (még a vészvillogónak is), meg egy biliárdgolyó, amivel a sebességfokozatok között kapcsolgathatunk.

bullitt,original,50 éves történelem
forrás: Ford
Nem kellett nagyon hozzányúlni az eredeti formához

EGY BULLITT MIND FELETT

Önazonos: nem a kedvenc kifejezéseim egyike, a Bullittra mégsem jut eszembe jobb szó. Ez az autó ugyanis nem akar másnak látszani, mint ami, és ez a legapróbb részletekben is megnyilvánul. Nincs benne például start-stop automata, azaz a piros lámpánál állva is gyönyörködhetünk a hatszázas fordulaton járó V8-as lustán rotyogó hangjában. A Bullitt nem rendelhető sem a négyhengeres turbómotorral (igen, ilyen is van a Mustanghoz), sem pedig a tízfokozatú automata váltóval – egy motor, egy váltó, slussz!

ford bullitt,mustang
forrás: Ford
A váltógombot egy kis tuningműhely készíti a Fordnak

MUSTANG NYERSEN

És mennyire jó ez így! Az első pillanatokban a Bullitt kimondottan nyersnek tűnik – a hangjától minden autókedvelő elalél, a többieknek viszont zavaróan hangos, a kuplung kemény, a kormány korántsem túlszervózott és a féket is taposni kell rendesen, ha meg akarunk állni – hatdugattyús Brembók ide vagy oda.

Aztán szépen megszokjuk, illetve megtaláljuk azokat az ínyenc beállításokat, mint a jó szomszéd üzemmód, ami diszkrétebbre veszi a motorhangot annak érdekében, hogy ne a hidegen beröffenő ötliteres V8-asra ébredjen a környék. Vezetési módokból amúgy is bőséges a választék: van itt Normal, Sport, Track (pálya), Snow/Wet (vizes) és Drag Strip, utóbbi előzékenyen befékezi az első kerekeket annak érdekében, hogy biztonságosan tudjunk gumit melegíteni gyorsulási verseny előtt.

mustang,bullitt,ford
forrás: Ford
Ford-embléma nincs, Bullitt annál inkább

LIFE IS A HIGHWAY

Hogy a lámpától lámpáig gyorsulgatás-e a Bullitt üzemszerű használata? Határozottan nem, pláne nem abban a világban, amikor egy veszettül hörgő, fújtató és fenyegető V8-ast is kacagva legyorsul egy ugyanannyiba kerülő villanyautó – síri csend közepette.

A Bullitt életérzést kínál, ez az elkoptatott szó pedig ebben új értelmet nyer. Az amerikai autók kapcsán kritikaként szokás emlegetni a minőségi kidolgozás hiányát és az európai szemmel nem túl magas szintű anyagminőséget.

Ez a Bullittban pontosan fél percig érdekel bárkit, onnantól kezdve csak mosolygunk és átjárja lényünket egy olyasfajta boldogság, ami miatt az európai ember távoli helyekre szokott utazni, hogy egy más kultúrában találja meg azt. Való igaz, a Bullitt egy más kultúra gyermeke, amivel az ember Nevada végeláthatatlan sivatagi útjain hajtana bele a naplementébe, miközben keresi a kalandot és önmagát.

A hazai valóság ennél még a csúcs-Mustangban is hervasztóbb lesz, de a nagykörúti dugóban állva próbáljunk meg arra gondolni, hogy akár Los Angelesben is lehetnénk, ott sem lenne sokkal jobb a helyzet.

mustang,bullitt

LEGJOBB

Persze lehet gyorsan menni a Bullitttal. Hogy is ne lehetne, elvégre 460 lóerő még egy 1,8 tonnás autót is könnyedén repít a horizont felé. Ha összevetnénk az európai konkurencia krémjével – az Audi RS5-tel, a (kifutó) BMW M4-gyel vagy a Mercedes-AMG C 63 Coupéval –, akkor az jönne ki belőle, hogy a prémiumgyártók termékei gyorsabbak – és úgy tízmillió forinttal drágábbak.

A Bullitt élménye és legendája 16,6 millió forintért nullkilométeresen, a szalonban átvéve, garanciával majdhogynem az évszázad üzlete, de ha csak a 460 lóerőt nézzük önmagában, akkor is a legjobbak között van. Ennek megfelelően már nem is lehet kapni: az a két tucat példány, amit a magyar piac kapott, elég gyorsan elfogyott. Ebből is fakadóan bizonyosan jobban tartja majd az árát a használtpiacon is, mint a nem limitált példányszámú GT-k.

gif

INKÁBB JÓ, MINT FÉLELMETES

De nem is ez a legfontosabb különbség a Bullitt és az európai izomautók között, hanem valami egészen más. Amíg ugyanis mondjuk egy M4-gyel egy nem-autóversenyzőnek inkább félelmetes, mint jó a határokat feszegetni, addig a Bullitt-tal inkább jó, mint félelmetes. Ez az, ami igazán számít.

Tovább olvasok
Anna láttán nem marad vér a fejünkben

A szentpétervári modell az orosz Playboy visszatérő szereplője.

A megelevenedett érzékiség

Legszívesebben plakátokra nyomnánk a berlini modellt.

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Egyéves előfizetés (10 lapszám) 9950 Ft helyett csak 4950 Ft. Így most 995 Ft helyett lapszámonként csak 495 Ft! Egyéves elofizetés(10 lapszám) 9950 Ft helyett csak 4950 Ft. 995 Ft helyett lapszámonként 495 Ft.

Csak 4950 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem