Átlagos autók álruhában

toyota,átalakítás,tuning,sufnituning
Forrás: Toyota
Előfizetek

Három olyan autót mutatunk be, amelyek egykor egészen más identitással kezdték földi pályafutásukat.

Megtaláltam álmaim autóját! – mondják sokan, amikor vásárlásra adják a fejüket. Pedig attól függően, hogy eredetileg mennyire voltak őszinték saját magukhoz, legjobb esetben is csupán arról van szó, hogy megalkuvás helyett elég volt vállalható kompromisszumokat kötniük. Hasonló a helyzet a párválasztással is. Míg azonban jelenleg sem a technológia, sem a törvények nem teszik lehetővé, hogy genetikailag megszerkesszük magunknak a tökéletes élettársat, az autók esetében létezik egy kibúvó: megfelelő műszaki és anyagi felkészültség esetén akár építhetünk is maguknak egy ideális járművet.

Így tett az a három ember, akik részben rendelkezésre álló, részben saját maguk tervezte és gyártotta alkatrészekből hozták létre az alábbi történetek négykerekű főhőseit. A három projekt egyetlen közös vonása – az alkotók megszállottságán túl –, hogy mindegyikük Toyota hajtáslánccal álmodta meg tökéletes autóját.

speedway,roadster
forrás: Toyota

Speedway Motors Track-T Roadster (1998)

A nemzetközi kémvilág krémje is megirigyelhetné ezt az autót, annyiféle személyiséggel rendelkezik. Forgalmi engedélyének tanúsága szerint egy 1966-os Chevrolet-ről van szó, stílusában egy Ford Type T-re próbál hajazni, műszakilag viszont minden fődarabját Toyotákból bontották. A készletben megvásárolt, üvegszálas karosszériába egy karambolos Toyota Tacoma kisteherautó épen maradt hátsó tengelyét szerelte be a gondos gazda (civilben egy Toyota márkaszerviz szerelője), aki 1998-től egészen 2002-ig dolgozott ezen a meglehetősen feltűnő, de felrendszámozható jószágon. A hátsó dobfékek a Tacomából, az első tárcsák egy Camryből származnak.

toyota,autó,tuning,roadster
forrás: Toyota

Közelebbről meg nem nevezett Toyotából származik a kormányoszlop és a váltókar is. A legfontosabb persze a hajtáslánc: a hátsó tengelyt is adó Tacoma 2.7 literes motorját és négyfokozatú automata sebességváltóját építették be a nyitott motor- és utasterű, csomagtartója helyén üzemanyagot szállító (így tökéletesen zéró használati értékű) autóba. A nem egészen 900 kilós járművet alighanem módosítások nélkül is vehemensen mozgatta volna a soros négyhengeres benzinmotor, de emberünk biztosra akart menni, így kompresszort szerelt rá: a teljesítmény így a gyári 150-ről hozzávetőlegesen 200 lóerőre nőtt. A meseautóért tavaly nyáron 11 ezer dollárt (körülbelül 3,2 millió forint) kínáltak egy aukciós oldalon, ám gazdája ennyiért nem vált meg tőle – nem is tudjuk hibáztatni.

toyota corona,corona,tuning
forrás: Toyota

Toyota Corona SC400

Amennyiben a minden irányból nyitva hagyott motorteret nézzük, ez az alkotás hasonló az előző modellhez – kivéve, persze, hogy teljesen más. Az alapot nem holmi kitben megvásárolható, üvegszálas karosszéria, hanem egy valódi autó, méghozzá egy 1968-es Toyota Corona adta. A kétajtós kupé ültetett tetőlemezt kapott, és nyújtott tengelytávval készült fel a szervátültetésre; a műtétet a dél-kaliforniai Mitch Allread végezte el, a donor pedig egy Lexus SC400-as kupé volt.

toyota,corona,tuning
forrás: Toyota

A négyliteres, nyolchengeres alumínium szerkezetű 1UZ-FE erőforrással annak idején, a Toyota szokása szerint, a legváltozatosabb modellekben találkozhattunk, egy speciális kivitelű Hiace mentőautótól a gyár MR2-es alapú, Le Mans-i versenyautójáig, ahol rövid, de dicsőséges élete során pazar 600 lóerőt adott le. A versenyülések, az ablaküvegeket kiváltó plexilapok és a karosszérialemezek alatt kígyózó csőváz arra engednének következtetni, hogy a Corona Hot Rod is tuningolva kapta meg a nyolchengeres motort – ez azonban nem így van. Az alkotók megmaradtak a gyári 250 lóerőnél, viszont lecserélték a kipufogórendszert – a hangzás, állításuk szerint, „rabul ejtő”. A négyfokozatú Lexus automata váltóval szerelt autót eredetileg közúti túraversenyekre építette tulajdonosa, ám 2016 nyaráig, amikor egy árverésen új gazdához került, és eltűnt a világ látóköréből, erre nem került sor, mindössze 13 ezer, nyugodt kilométerrel az órájában kelt el 5,3 millió forintnak megfelelő dollárért.

toyota
forrás: Toyota

Toyota V12, házilag

A Toyota az elmúlt évtizedek során nem egy kiváló négy-, hat- és nyolchengeres motort gyártott, az LFA V10-eséről nem is beszélve. Az autóipari hierarchiában azonban semmi, még a furcsán túltenyésztett 16 hengeres motorok sem múlják felül a V12 tökéletességét. És bár a Toyota maga is rendelkezik (pontosabban a Century 2018-as nyugdíjazásáig rendelkezett) ilyen erőforrással, mennyivel izgalmasabb, ha magunknak építünk egyet! Pontosan erre vállalkozott egy elvetemült rajongó, bizonyos Don Groff valahol Amerikában, aki úgy gondolta, két darab 2.5 literes, soros hathengeres (1JZ) Toyota-blokk sziámi-ikresítésével feltalálja a spanyolviaszt (hiszen az imént említett Century 1GZ-FE motorja gyakorlatilag hasonló elvet követve született meg).

Kép
forrás: Toyota

A projekt még 2014-ben kezdődött, az építő párhuzamosan fejlesztette a blokkot és a köré megálmodott szivar karosszériát, amolyan steampunk grand prix stílusban. 2018 végére már üzemképes volt a hengersoronként egy-egy Garrett turbóval megtámogatott erőforrás. Ha végül mégsem készül el a 800 lóerősre tervezett, etanol üzemű utcai versenyautó, már a dupla sorhatos selymes hangja és a hengersorok között kígyózó kipufogócsövek igéző látványa miatt mindenképpen érdemes volt belefogni a sziszifuszi munkába.

Tovább olvasok
Mihez kezd egy cseh modell Floridában?

Tracy nem bíz sokat a képzeletünkre.

A szupersportautó halott

Micsoda hülyeség ez a cím! – gondolhatja most, és tulajdonképpen igaza is van.

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Egyéves előfizetés (10 lapszám) 9950 Ft helyett csak 4950 Ft. Így most 995 Ft helyett lapszámonként csak 495 Ft! Egyéves elofizetés(10 lapszám) 9950 Ft helyett csak 4950 Ft. 995 Ft helyett lapszámonként 495 Ft.

Csak 4950 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem