Dízelt, vagy...?

dízel,diesel,autó,jármű,elektromos autó,benzin,winkler,totalcar,winkler róbert
Forrás: Rob Wingate / Unsplash
Előfizetek

Nem vagyok látnok, soha nem is voltam, de a dízelt mindig rühelltem.

Zseni sem vagyok, egyszerűen csak amiért a dízelt szeretjük, nevezetesen hogy nagy távolságokon kevesebbet fogyaszt, mint a többiek, nálam sosem volt szempont. Nagyon ritkán járok országot: nekem benzines való. Elon Musk velem ellentétben egy zseni, ugyanakkor a villanyautózást kicsit benézte. És mivel megvannak az eszközei, másokkal is benézette.

Akit annyit zártak öltözőszekrénybe az iskolatársai, mint őt, a nagybetűs életbe kikerülve hangsúlyt fektet arra, hogy akkor is neki legyen igaza, amikor nincs. Musk tézise, hogy a jövő már itt van, és semmi sem lehetetlen, legalábbis neki, valamint az autógyártás nem akkora truváj, amennyire misztifikálják a Toyotánál meg a Volkswagennél, majdnem igaz.

De kicsit olyan, mint Argentína, amikor Diego Maradona volt a szövetségi kapitány: Diego az isten, focivébén mégis érdemesebb edzőt ültetni a kispadra. A Tesla nagyjából arról szól, hogy elektromos hajtással is tudhat annyit egy autó, mint fosszilis energiahordozókkal. Innen jön Musk engesztelhetetlen harca a technológiai fejlettség jelen szintjével: ha egy hagyományos autó tud 400 kilométeres hatótávot, akkor az elektromosnak is tudnia kell. Tud is, csak bő fél tonna lesz az akkupakk.

Tessék már belegondolni, csak úgy simán a józan ész segítségével: mennyire zöld az a jármű, amiben csak a tank annyit nyom, mint egy másik (fél) autó?

tesla,elektromos autó
forrás: Matt Henry / Unsplash

Az európai – és globális – politikusok nem kevésbé hülyék, mint a hazaiak. Komplex elemző tanulmányok helyett olyan szórakoztató magazinokból tájékozódnak, mint a Playboy, hasonlóan felületes cikkekből, mint ez itt.

Ennek pedig az a vége, hogy városban 13 litereket fogyasztó Porsche Cayenne plug-in hibridek kapják az adókedvezményt meg a zöld rendszámot. Miközben bármilyen tanulmány, ami egy kicsit is alaposabb, mint ez a cikk, megmondja, hogy egységnyi pénzzel környezetet védeni konnektoros hibridekkel a legdrágább. És hogy mivel a leghatékonyabb? Lakóházak hőszigetelésével és erőművek technikai fejlesztésével. Uncsi? Tényleg az.

Nyomjuk a másfél milliókat elektromos autók támogatására, amik mennek mondjuk napi kétszer fél órát az úrvezetőkkel. Miközben 0–24-ben okádják a rákkeltő kormot a gyanús beszerzéseken warezolt, használt nyugati zombibuszok. Ugye?

benzinkút
forrás: Markus Spiske / Unsplash

Szuttyongatják az autógyártókat, hogy fogják vissza az autóik CO-kibocsátását. Azon kéjelegnek, hogy húha, az Euro6 meg az Euro7 milyen szigorú lesz már. De amúgy mivel is lehet autót eladni? Az alacsony fogyasztással. Vajon minden lehetséges erőforrással amúgy is ezt fejlesztik az autógyártók? Ezt hát.

Ha Mao elvtárs előírja, hogy mától minden óvodás fussa 10 másodpercen belül a 100 métert, Usain Bolt földönfutóvá válik? Nem valószínű. Mégis mit csinálnak az euro- és globálhülyék? Gyakorlatilag hasonló normákat írnak elő, és rendkívül elégedettek magukkal, hogy milyen kemények voltak. A választó, amilyen hülye, szintén nagyon elégedett. És le lehet futni a gyakorlatban 100 métert 10 másodpercen belül? Hát, Usain Boltnak összejön, de azért nála sem üzemszerű. És akkor még mi háborodunk fel a csalószoftvereken meg a doppingoló bringásokon.

Ha valamit nem lehet megcsinálni, akkor nem lehet, felesleges erőltetni. Ha valakinek kell az 500 kilométeres hatótáv, vegyen nyugodtan dízelt. A sok hülye, aki napi kétszer húszperces munkába járáshoz vett dízelt, hát igen, ők tényleg a föld életére törnek.

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Róbert vagyok, influenszer

Bármilyen gyors egy gyorstöltő, igazi öntökönszúró hülyeség azt a hálózatot fejleszteni. Musk nyilván nem ezt mondja, de ő villanyautókat és töltőhálózatokat szeretne eladni, nem teljesen elfogulatlan tehát. Ha neked napi szinten Szentgotthárd és Fehérgyarmat között kell autóznod, mindenképpen egy dízellel jársz a legjobban: arra való.

Hiába ígér egy villanyautó 400 kilométeres hatótávot, az apró betűs rész épp az autópályázásról szól – nem véletlenül megy annyi Tesla a külsőben 110-zel. Tud lenni 400 km a hatótáv, csak akkor ne siess. Esetleg nézz a fedélzeti LCD-pingpongasztalon olyan videókat, amiken Teslák gyorsulnak le Ferrarit. 400 méteren. Az Autobahnon meg dízel Fabiák húznak el a belső sávban az amerikai villanyrakéták mellett.

A villanyautó nem hülyeség, de jelen állapotában egyrészt drága játék a gazdagoknak, másrészt egy jó városi alternatíva. Senki sem azért vesz elektromos autót, mert környezetbarát. Jó a gyorsulás, csendes, szinte gondozásmentes, megbízható, meg hát ugye az ingyen parkolás. De akit a környezetvédelem tényleg érdekel, biciklivel vagy tömegközlekedéssel jár. A többi csak rizsa.

A szerző háztartásában egy benzin-gáz üzemű terepjáró (Toyota 4Runner) és egy kicsi villanyautó (Fiat 500e) van.

Dízel: ha napi vagy akár heti szinten több száz kilométert teszel meg országúton
Benzines: ha nem
Hibrid: ha magasról leszarod az autózás témáját
Elektromos: ha a háztartásban van két autó, az egyik lehet villany
Luxus plug-in hibrid: ha nem szégyelled magad

Winkler Róbert

Tovább olvasok
Argentin tangó

Imádjuk azokat a modelleket, akik csak az Insta miatt modellek!

Íme a magyar óratrendek!

A tavalyi évben a magyarok többsége egyértelműen a szenzorokkal és bluetooth-kapcsolattal rendelkező órákat a választotta a Fast Hungary szerint.

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

50%-os előfizetői akció!

Csak 4950 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem