Ez az, amit nem lehet megunni

playboy cikk,litkai gergely,playboy feature,retró,reklámok
Előfizetek

Reklámok a hurkától a Liberóig.

Iroda, szemüveges csinovnyik ül az asztalnál. Kezében kávé. Belekortyol, s ekkor a városi tanács folyosójáról ismert könnyező pálmák és egy gigantposzter materializálódnak, latin ritmusokra a baráti Kubát idéző görlök perdülnek táncra vadító bikiniben. Mulatt kávékeverék. A látomás azonban eltűnik, és egy Szabó László fejű osztályvezető nyit be. Ennyit az álmokról.

Ahogy Szurdi Miklós korábbi belkereskedelmi miniszter jóval korábban egy beszédében megfogalmazta, a reklámok célja „a társadalom szociális és politikai vágyainak helyes értelmezése”. Bár ez az elv később már nem ennyire közvetlenül érvényesült, a reklámok fényt hoztak életünkbe, rövid időre ablakot nyitottak a fogyasztói társadalom felé, levezetve a frizsiderszocializmus feszültségeit.

Reklámipar

Rónai Veronika a gulyáskommunizmus reklámfilmjeiről írt remek tanulmányából tudhatjuk meg, hogy Magyarországon 1963-tól már hetente kétszer tíz perces, 9-12 filmből álló reklámblokkot vetítettek, míg például a francia állami televízió csak 1968-tól tehette ugyanezt. A reklámok alacsony gyártási és sugárzási költsége miatt, ami a mai áraknak körülbelül ezredrésze volt a ’60-70-es években, rendkívül sok reklám készült, így még sok ipari szövetkezet és ktsz. is megengedhette magának, hogy hirdessen. A reklámok nem mindig az ésszerűség mentén haladtak, hiszen egy ország kiáltotta például egy emberként, hogy MÜSZI. Ám azt már jóval kevesebben tudták, hogy ez a Mezőgazdasági és Ügyvitel-szervezési Intézet rövidítése, amelynek szolgáltatásait belátható módon a tévénézők töredéke kívánta igénybe venni.

Jó példa annak a vécészagtalanító elszívónak az esete is, amit úgy kezdtek el hirdetni, hogy csak a prototípusa készült el, és abban bíztak, hogy a reklám majd felkelti iránta az érdeklődést. (Meg kell jegyeznünk ugyanakkor, hogy az elszívó berendezés a szagot egy necchálón való átszűrést követően visszafújta a toalett meghitt atmoszférájába.)

Sas István, aki közel 3000 reklámfilmet készített és nagyban meghatározta jó néhány generáció reklámról alkotott képét, meséli, hogy sok megrendelő eleinte (a ’60-as évek végén) csak azért rendelt televíziós hirdetést, hogy a központ felé megmutassa, hogy működik náluk is a propaganda. Az AFIT 8. számú üzeme például kifejezetten kérte, hogy a reklám hatására nehogy nőjön a forgalom, mivel azt nem tudnák kiszolgálni. Sas István egyik első reklámjában ezért egy barátságtalan ember sztetoszkóppal vizsgál egy kocsit a rémült tulajdonos társaságában, miközben egy vidám hang népszerűsíti a céget.

A hiánygazdaság lélektanát jól mutatja az a jogszabály is, amely értelmében nem lehetett olyan terméket hirdetni, ami nem volt kapható. Így például a Police 007 társasjáték reklámját karácsony előtt le kellett venni a műsorról, mivel elfogyott. Ez volt tehát az első termék, amit 100%-ban a hirdetés adott el. Hozzáteszem, nekünk is az unokatesókhoz kellett átjárni, ha Doktor Faktort akartuk üldözni, mivel nekünk már nem jutott.

Mivel a reklámokat eleinte csak néhány alkalommal sugározták, hogy a közönség ne unja meg őket (1979-ben is csak 7 volt az átlagos ismétlésszám), a gyártási költség viszont, mint korábban írtuk, rendkívül alacsony volt, óriási mennyiségű reklámfilm készült, 1984–85-ben például több mint ezer. A megrendelők között a profizmus nem mindig volt jellemző, egy cég vezetője például azt a reklámötletet, miszerint a cég terméke, egy szúnyogháló alatt egy csecsemő fekszik, akként kívánta átdolgozni, hogy egy „bögyös macát” takarjon az egységnyi műszál. Sas István, aki akkoriban már fenegyereknek számított, felhívta a vezérigazgatót, és hosszan faggatta a maca méreteiről, hajszínéről, hogy vajon hason vagy háton fekve pózoljon. Rövid gondolkodás után maradt az eredeti koncepció.

Fordított erotika Sas István hitvallása szerint a reklámokban az a legnehezebb, hogy igazi embereket mutassanak meg. Például a Takarító Vállalat latinos lendületű drámai dalszínházában feltűnő bajuszos tisztaságkommandót, a bogár, rovar, undok férget kiáltó háziasszonyt vagy az úriembert, aki szerint „Nálam az áll fő helyen, piszkos lett a szőnyegem”, szóval ilyen karaktereket sem másodosztályú statiszták, sem színészek közt nem lehet megtalálni.

A korhoz való ügyes alkalmazkodás terméke lett a „fordított erotika”, ahol valódi erotika helyett inkább a kétértelműségre, a nézővel összekacsintásra, a képzelőerő felkeltésére fókuszáltak. Talán az első ilyen a Derby borotvahab volt, amelynek szlogenje „Végre egyszer a férfiak vezethetik a nőket az orruknál fogva”. E korai AXE-hatásra épülő montázsok illattól befolyásolt hölgyeket mutattak be, bár aki egyszer is használt Derby borotvahabot, joggal teheti fel a kérdést, hogy vajon miért.

A Hódiköt reklám is erre a patentra épült: férfiak és nők tapogattak, dörgölőztek, csippentettek gépi kötött felsőruházatot, amelynek csúcspontján egy ezüstlakodalom felé tartó úr Bíró Ica mellén pihentette kezét. A házastárs részéről a végén elcsattanó pofon azonban visszarántotta a már-már a műszálas kötöttáruk elektrosztatikus bizsergését érző urakat a valóság talajára.

A József Attila ltp. ékkövének, az Ezüst Sirály étteremnek a hirdetésében is az egyik legmaradandóbb momentum, amikor a férj a rózsaszín tapadós naciban áthaladó Bíró Ica láttán az „Én azért szeretek itt vacsorázni” mondat végé elábrándozik, s felesége belecsíp.

A Hungária Biztosító reklámjában viszont az osztott képmező egyik oldalán egy biztosítási ügynök ecseteli az életbiztosítás előnyeit, míg a másik oldalon csinos hölgyek táncolnak, az üzenetet átvivő úr pedig folyamatosan azon háborog, hogy miért a nőt figyelik. A legjellemzőbb azonban az a Komjáthy Ágival felvett reklám volt, amelyben a Skála fehérnemű heteit népszerűsítették, és a modell elkezdett vetkőzni, majd többször felszólította a férfi nézőket, hogy forduljanak el, mivel azonban ennek nem tettek eleget, a sztriptízt szigorú tekintettel abbahagyta, majd javasolta, hogy a termékeket a hölgyek személyesen tekintsék meg.

Erotika

Az első import mellet a hazai közönség a Fa tusfürdő reklámjában pillanthatta meg, azzal az ideológiai megágyazással, hogy ez a test kultúráját mutatja be, így tulajdonképpen csak egy testrésszel állunk szemben, egy szemléltető ábrával, mint a biológiai albumban volt a szaporodás. Hasonló vonalon mozgott a Hogyan mondjam el neked, amit nem lehet című társadalmi hirdetés is, amelyben egy büdös lábú és szájú csábító próbálkozott viszszafogott sikerrel egy hölgynél, ráirányítva a közönség figyelmét a rendszeres tisztálkodás szükségszerűségére.

A habokban eltűnő tusfürdős lány és a zoknis láb azonban jól érzékelteti a hozzáállás különbségét. Sas Istvánnak köszönhetjük az első hazai mellet is, ami ugyan csak néhány képkockáig látszott, de mégis a miénk. A Fabulon naptej reklámjában ugyanis egy lány rántotta le felsőjét, majd karját mellbimbói palástolásául maga elé szorította, mégis az ezen idő alatti látvány tekinthető a kommerciális erotika nulla kilométerkövének.

Elismerésre méltók egy prűd és nem éppen nyitottságáról ismert társadalomban azok a rendezők és modellek, akik először próbáltak a meglévő körülmények között ilyen filmeket csinálni. Bolyós Ibolya, Kristyán Judit, Kertész Éva vagy Lantos Piroska rövid időn belül lettek sztárok, emberek, akikről „az egész város beszélt”, ugyanakkor Sas István külön kiemelte, hogy az erotikus hiánygazdaságban rendkívüli felelősséggel járt, hogy a manökenek a reklámok vetítése után is nyugodtan tudjanak kimenni az utcára vagy a forgatásokon ne érjék őket kellemetlenségek.

Meztelen nő látásának a lehetősége azonban már korábban is megvolt, például abban a gyümölcsös habfürdőreklámban, amelyben egy búvár jött fel a lefolyón, ám a habok jótékonyan eltakarták a kádban fekvő hölgy oly rég óta vágyott idomait. (A hazai filmgyártók kreativitását dicséri – nem lévén még digitális képmanipuláló eszközük –, hogy egy komplett kádat építettek a Lukács súlyfürdőjének tetejére, és a hatméteres medencéből bukkantak fel a Történetek a fürdőkádból szereplői, ami akkoriban a hazai közönségnek szenzáció volt.)

Cenzúra

A cenzúra azonban a reklámok területén is működött, amit az MTV-nél dr. Varga György gyakorolt. Fő formája, ahogy más területeken is, főleg az öncenzúra volt, így valódi beavatkozásra ritkán került sor. Jó példa erre a hurkareklám, amit román kérésre állítottak le, mivel az Erdélyben is fogható véres hurka, májas hurka a rossz ellátási helyzet miatt feszültségeket gerjesztett.

A CSÉB 80 reklámját, amelyben egy táblával álló emberhez egyre többen és többen csatlakoznak, március 15-én és október 23-án nem lehetett sugározni. A Helia csak ráncait veszítheti szlogenje pedig a Népszabadság publicisztikája nyomán került feketelistára. Érdekes, hogy az erotikában mi volt az a szint, ameddig el lehetett menni. Például Sas István Daniella kötöttárureklámjában egy modell vette le a pulóverét, majd elővillant két mellbimbó, ami valójában egy próbababa kritikus testrésze volt. Ez már nem mehetett le.

Hasonló sorsra jutott az a film is, amelyben egy fiú és egy lány bonyolódott egymásba egy kerti padon, majd megszólalt a szlogen: Jó munkához jó szerszám kell! Kölcsönző Vállalat. A MÉH azon reklámját is betiltották, amiben egy bombázó esztergagépek és satupadok között sétált, és a szerszámgépek egy-egy ruhadarabot le-letéptek róla, míg végül egy szál bugyiban kommunikálta az üzenetet: Gyűjtse a rongyot a MÉH-ben. Ki gondolná azonban, hogy a Libero reklám is felháborodott levelek özönét indította el, azzal vádolva a rendezőt, hogy a reklám célközönségét képező generációra rossz hatást gyakorol, mivel azok egymás pelenkájába nyúlva firtatják azt a kérdést, hogy a tied is nedves-e.

Ezt se hagyd ki!
Tovább olvasok
Argentin tangó

Imádjuk azokat a modelleket, akik csak az Insta miatt modellek!

Íme a magyar óratrendek!

A tavalyi évben a magyarok többsége egyértelműen a szenzorokkal és bluetooth-kapcsolattal rendelkező órákat a választotta a Fast Hungary szerint.

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

50%-os előfizetői akció!

Csak 4950 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem