Kultúrateremtés Bárány Péter módra

Bárány Péter
Forrás: Playboy
Előfizetek

Egy szenvedélyes és vidám ember, akinek az újrakezdés a hobbija. Nagy része volt a Rézangyal pálinkamárka megteremtésében, a csúcson kiszállt, és most irány a pezsgőpiac. És ahogy a pálinkára is fanyalogva nézett mindenki, hirtelen meg trendivé vált az ital, úgy ez jön most a pezsgővel is. Ahogy Bárány Pétert nézzük és hallgatjuk: nem is oly sokára.

Bizniszinterjút készítünk – de mégsem ragaszkodott az öltönyhöz

–Valójában ilyen vagyok. Fontos a szabadság, és túlságosan nem veszek semmit komolyan. Mire komolyan venném, addigra úgy is minden megváltozik. Így álltam hozzá az összes márkához az elmúlt tizenpár évben. Ráadásul a termékeim célcsoportjai hellyel-közzel épp ilyenek, tehát ugyanúgy együtt fesztiválozunk, vagy találkozunk egy házibuliban. Teremteni egy olyan kultúrát, ami nincs, és pillanatnyilag teljesen kiszámíthatatlan, hogy majd hány év múlva lesz – az vagyok én.

És mikor válik meg valamitől? A Rézangyal márkára gondolok, ami közel tíz évig volt az Önöké.

A Rézangyalt 2006-ban kezdtem, mint egy átlagos kolléga. Nagyon sok munkával és egy szuper csapattal évről évre szépen kinőtte magát. 2015 nyarán, a Balaton Sound-on éreztem először azt, hogy elértük, amit a márkával önerőből el lehet érni. Tehát vagy brutálisan sokat költünk még a brandre, vagy pedig el kell adni. Közben összeszámoltam, hány ezer vendéglátóhelyre kopogtunk be, hogy itt a Rézangyal, és szerintünk ezzel kéne, hogy dolgozzanak. Ezt a kört lefutottuk Soprontól Debrecenig, Szegedtől Balassagyarmatig. Két évvel ezelőtt elmentem a Liszt Ferenc térre, és azt láttam, hogy mindegyik itallapon pálinka felsorolás alatt aromás szeszesital volt. És mi ekkor tudtunk adni egy alternatívát: tessék, kóstold meg, ez barackból készült, és nincs benne semmi más. És amikor megkóstolták, ugyanazt láttam az embereken, mint most a pezsgőnél. Hogy ilyen a pálinka? Akkor eddig mit ittunk? És jött egy hatalmas robbanás a pálinkapiacon. Két évvel később, 2008-ban, több mint húszezren voltak kíváncsiak Budapesten a pálinkafesztiválra. Mára aztán az emberek megtanulták, hogy a pálinkában nincs elő- és utópárlat, és hogy tisztán gyümölcsből készül. Aki most pálinkázik, az valószínűleg pálinkázni fog, aki viszont nem, az nagy valószínűséggel már nem is fog. Egy teljesen új generációval kell megismertetni a pálinkát, akik a nyugati impulzus hatására a long drinkekkel tudnak azonosulni. A pálinkapiac tehát „kész van”. Így aztán 2017. február 1-jével a Rézangyal márka tulajdonosa a Coca-Cola lett.

És akkor most jön a pezsgő, a nulladik szintről?

Inkább mínuszról. Nagyon sok hasonlóság van az akkori pálinka- és a mostani pezsgőpiac között. Olyan az egész, mintha újraélném az életemet, csak éppen más az alkoholfok és az italkategória neve. Nagyjából három éve egy kedves barátom megismertetett olyan pezsgőkkel, amit soha az életben nem vettem volna meg – mert nem is voltam nyitott rá. Egészen megdöbbentem a minőségén. Azóta én is ezt teszem. Akit csak lehet, megkóstoltatok pezsgővel. Még a pultosokat is egy szórakozóhelyen. A reakció általában az, hogy „köszönöm én nem szeretem a pezsgőt” majd miután megkóstolták azt válaszolják, hogy: Jé, ilyen a pezsgő? Elkezdtem szondázni a piacot, mit lehetne ebből kihozni. És aztán rájöttem, hogy mindent. Elmentem és kóstoltam, hogy fejlődjek, hogy tudjam mi a különbség pezsgő és pezsgő között. Aztán készítettünk egy piackutatást: két kérdést tettünk fel fiataloknak – húsz és negyvenöt között –, hogy mi az a két szó, ami eszedbe jut akkor, hogy ha azt mondod, pezsgő. 600 megkérdezettből 540 mondta, hogy Szilveszter és azt, hogy édes. Nagyon kemény! Megint nyakamba vettem az országot, hogy megtudjam, miért nem isznak az emberek év közben is pezsgőt. És rájöttem, nincs meg a kultúrája – de ahogy a pálinka története is mutatja, ezen gyorsan lehet változtatni. Szeretnék Budapesten pezsgőteraszokat nyitni, úgyhogy elmentem Berlinbe, gondoltam, hátha ott van ilyen.

És volt?

Volt hát: negyvenhét hely! Ott már tudják, hogy júliusban is iszunk pezsgőt: egy nyári péntek – vagy akár hétfő – este is. Egyszerűen boldog lesz tőle az ember. És ha nincs benne rengeteg cukor, nem fog fájni a feje másnap. A berlini út hatalmas impulzust adott nekem: mi itt becsukott szemmel éltünk nagyon sokáig! És arra is rájöttem, hogy ha nincs saját pezsgő-brandem, nem tudok hitelesen kommunikálni. Így lett a két pezsgőmárka, a feljebb pozicionált, prémium Brebis és a hétköznapibb, de nagyon finom Pierre Mouton. Most a pálinkafesztivál mintájára pezsgőfesztivált szeretnénk rendezni. Tudom, nem lesz sikeres az elején, mert ahogy a fenti példa is mutatja, az emberek többségének a pezsgő csupán egy édes íz. A saját szüleimnek is a magas cukortartalmú édes pezsgő ízlett, nem a jóval szárazabb prémium termék. De el fog tolódni a hangsúly és lassan eltűnik, aki az édes pezsgőt issza. Éppen úgy, mint az édes vörösbor esetében, 15-20 év alatt. Jelenleg viszont az a dolgom, hogy megkeressem a célcsoportot, amely fogékony arra, hogy száraz pezsgőt igyon. Ezzel párhuzamosan az a nagy kihívás, hogy a vendéglátók belássák, hogy a pezsgőt nem palackra vásároljuk. Étteremben sem. A pezsgő az pohárban van. És nem a kiskanalat kell beletenni a palack nyakába, hanem profi pezsgőzárral lezárni, így bármeddig benne marad a buborék a palackban. Ez sem mindig megy át, és a legtöbb helyen még mindig le akarnak beszélni arról, hogy pezsgőt kérjek – de ez az attitűd szépen meg fog változni. Mindenhová bemegyek, kérek majd pezsgőt, és megtanítom a pezsgőzár használatát. És akkor majd lehet reggeli vagy ebéd mellé is kérni egy pohárral. Hamar el fog jönni ez az idő.

Tovább olvasok
Őrült meccset játszott a Bayern Amszterdamban

A 3-3-as döntetlen után a németek örülhettek a csoportelsőségnek.

Már készülőben a Venom folytatása

Jeff Pinkner megerősítette a sajtó értesüléseit.

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem